Budynki Pod Kontrolą

  • Klimatyzacja i wentylacja
  • Instalacje niskoprądowe i przeciwpożarowe
  • Automatyka budynków
Automatyka budynków

Biuro przyszłości – przestrzeń inteligentna i zdrowa

Redakcja - 5 lutego 2018

biuro przyszłości

Jakie będzie biuro przyszłości? O ile za 30 czy 50 lat będą jeszcze istniały jakieś biura. Bez wątpienia będą to obiekty inteligentne i ekologiczne. Już teraz przestrzeń biurowa bez inteligentnych instalacji przestaje być atrakcyjnym towarem na rynku nieruchomości. Zastosowanie w biurze systemów inteligentnego budynku pozwala na stworzenie zdrowego, komfortowego, ergonomicznego i bezpiecznego środowiska pracy. W nieodległej przyszłości stanie się  ono niezbędnym minimum.

Nowoczesna przestrzeń biurowa musi być doskonale wentylowana i klimatyzowana. Musi posiadać odpowiednią (regulowaną, elastycznie dostosowującą się do potrzeb) temperaturę i właściwe oświetlenie, skuteczne systemy bezpieczeństwa (przeciwpożarowe, kontroli dostępu, monitoringu) oraz niezawodny system informatyczny. Wszystkie urządzenia powinny być zintegrowane w ramach jednego systemu BMS. Tak, by zapewnić wygodę zarządzania, optymalizację zużycia energii i skuteczną kontrolę pracy wszystkich systemów. Innymi słowy poza parametrami technicznymi nowoczesne biuro musi być sprawnie zarządzane.

Chore biuro – chora firma

Teoretycznie do konieczności inwestowania w ochronę przeciwpożarową, system informatyczny, monitoring czy kontrolę dostępu nikogo nie trzeba przekonywać. Niestety, w praktyce ciągle jeszcze nie jest powszechne zrozumienie potrzeby zapewnienia zdrowych i komfortowych warunków pracy. Postrzega się je w kategoriach „zbytku”, gdy w rzeczywistości przekładają się one na realne straty lub korzyści finansowe dla firmy.

Wiele biur w Polsce w dalszym ciągu przypomina boksy dla gryzoni. Stłoczone na niewielkiej przestrzeni meble i upchnięci pomiędzy nimi ludzie, wentylacja grawitacyjna, brak sprawnej regulacji temperatury, a w roli klimatyzacji nabiurkowy wiatrak.

Tymczasem od lat mówi się o syndromie chorego budynku (Sick Building Syndrome). Jeżeli pracownicy lub klienci uskarżają się na bóle głowy, gardła, wysuszenie skóry, mdłości, szybkie męczenie się, a ich przyczyna jest trudna do jednoznacznej identyfikacji, to możemy mieć do czynienia z chorym budynkiem. I chorą firmą, bo to, czy firma zapewnia pracownikom zdrowe i komfortowe warunki w miejscu pracy, pośrednio świadczy o jej kondycji.

Zdrowe biuro to wizytówka zdrowej firmy. I inteligentnej nie tylko na poziomie technologii, ale też decyzyjnym. Zrozumienia faktu, że brak komfortu czy wręcz niezdrowa przestrzeń biurowa, to obniżona wydajność, częstsze choroby, spadek motywacji. Wszystko razem oznacza dodatkowe koszty, których można było uniknąć. Wystarczyłoby zadbać o podstawę, czyli jakość powietrza.

CZYTAJ:  Czy istnieją inteligentne budynki?

Biurowa prognoza pogody

Przyczyną choroby budynku, a pośrednio dolegliwości nękających jego użytkowników, jest najczęściej zła jakość powietrza. Chodzi tutaj o zanieczyszczenia mechaniczne, chemiczne i biologiczne lub zbyt mała wydajność systemu wentylacyjnego.

W tradycyjnym biurze trudno stwierdzić, czy parametry powietrza są dobre, czy złe, bo… zazwyczaj nie ma żadnych urządzeń pomiarowych. Tymczasem wystarczy nieco bardziej zaawansowana stacja pogodowa, by mieć dostęp do bieżących pomiarów wilgotności, temperatury czy stężenia dwutlenku węgla w powietrzu. Urządzenie pomiarowe działające w systemie BMS pozwala nie tylko na stwierdzenie niekorzystnego stanu, ale też automatyczne podjęcie działań w celu zmiany warunków na lepsze (np. mechaniczne uchylenie okien, czy podniesienie wydajności wentylacji).

Podobnie ma się sytuacja z temperaturą i oświetleniem. Warunkiem poczucia komfortu i optymalizacji zużycia energii jest możliwość łatwej regulacji lub automatyczne dostosowywanie parametrów do zmieniających się potrzeb i warunków pogodowych. Na przykład zmiana natężenia światła naturalnego wywołuje automatyczną zmianę natężenia światła sztucznego. Dzięki temu zapewnione zostaje niezmienne oświetlenie pomieszczenia niezależnie od pory dnia. W analogiczny sposób może być utrzymywana stała temperatura i wilgotność w pomieszczeniach.

Im bardziej zaawansowany i lepiej dostrojony do potrzeb użytkowników system BMS, tym mniej czynności trzeba wykonywać „ręcznie”, a więcej schematów postępowania jest realizowanych automatycznie przez odpowiednie algorytmy.

Sceny w sali konferencyjnej

Określenie „scena” lub „scenariusz” często pojawia się w opisach systemów inteligentnego budynku. To zestaw ustawień (np. oświetlenia, temperatury, wentylacji, dźwięku i innych parametrów), które zostały dopasowane i zestrojone w ramach jednego scenariusza. Na przykład scenariusz „Pobudka” może składać się z automatycznego włączenia budzika, zapalenia światła, odsłonięcia rolet, napuszczenia wody do wanny, zaparzenia kawy i włączenia odpowiedniej muzyki czy stacji radiowej. Wachlarz zdarzeń i ich następstwo zostały wcześniej zaprogramowane i można je uruchomić jednym kliknięciem lub uruchomią się same w zadanym wcześniej momencie (porze dnia, dniu tygodnia czy innym, dowolnie wybranym momencie).

Podobne sceny można generować w przestrzeniach biurowych, dopasowując je do oczekiwań i preferencji pracowników lub klientów. Można przeanalizować zachowanie klienta i przy następnym spotkaniu dopasować przestrzeń tak, by czuł się w niej komfortowo i bezpiecznie. Albo – choć wydaje się to groteskowe, ale nie jest niemożliwe – wręcz przeciwnie: wysłać mu pozawerbalny komunikat, że nie jest tu mile widziany. Możliwości aranżowania sytuacji i przekazywania nie wprost emocji i komunikatów ogranicza tylko wyobraźnia.

Dyskretna kontrola w zieleni

Wykorzystanie biurowej automatyki nie sprowadza się tylko do sterowania temperaturą, oświetleniem, klimatyzacją, podnoszeniem i opuszczaniem rolet. Zautomatyzowana przestrzeń biurowa, to także komfort i poczucie bezpieczeństwa. Automatyka pozwala na sprawny monitoring przestrzeni biurowych i dyskretną kontrolę dostępu do określonych stref w biurze. Dość oczywista zamiana kluczy na karty pozwala w wygodny sposób określać i zabezpieczać lub umożliwić dostęp konkretnych osób do wybranych pomieszczeń, sprzętu (np. drukującego), aplikacji i każdego innego urządzenia należącego do klasy IoT (Internet of Things).

Odpowiednia lokalizacja urządzeń kontroli dostępu w połączeniu ze starannie zaprojektowanym wystrojem wnętrz pozwala uniknąć wrażenia przebywania w „zakładzie zamkniętym”, a jednocześnie w pełni panować nad sytuacją.

Najlepszy efekt uzyskuje się wtedy, gdy nie tylko systemy bezpieczeństwa, ale cała zaawansowana technologia jest dobrze „zaszyta”. Nie rzuca się w oczy, a o swoim istnieniu daje znać poprzez zachodzące w otoczeniu zmiany. Zamiast ekscytować się najnowszym modelem komputera czy drukarki, lepiej zadbać o stworzenie zielonej wyspy, skolonizowanej zdrowo wyglądającymi roślinami. W końcu ich istnienie jest najlepszym dowodem „zdrowia” przestrzeni biurowej.

Gadżety mają znaczenie

gadżety

Koniecznym dopełnieniem zautomatyzowanej, zdrowej i bezpiecznej przestrzeni są gadżety. Na przykład przy wejściu do biurowca klient może otrzymać darmową aplikację na smartfona, która we współpracy z niewidocznymi beaconami zamieni telefon w przewodnika po budynku, zaanonsuje spotkanie, przypomni personalia człowieka, z którym za moment się spotkamy, etc.

Nie zaszkodzi też, żeby ekspres do kawy reagował na polecenia głosowe, a winda mówiła „Dzień dobry” w sześciu językach i trafiała w ten, którym posługuje się pasażer. A kiedy idąca na spotkanie osoba zajrzy „przypadkiem” do pomieszczenia jednego z menadżerów, powinna zobaczyć zapracowaną osobę w wygodnej pozycji półleżącej, zapewnianej przez hiper ergonomiczne stanowisko pracy firmy Altwork.

To tylko kilka wybranych przykładów z ogromnej gamy możliwości. Technologia wkracza do biur już nie tylko pod postacią elektronicznych długopisów, ale także rozwiązań ze sfery z AR (Augmented Reality, rzeczywistości rozszerzonej) i VR (Virtual Reality, rzeczywistości wirtualnej). Awatar szefa, zamiast człowieka z krwi i kości, jest coraz bliższy urzeczywistnienia. Trwają też intensywne prace nad biurowymi cobotami, czyli robotami towarzyszącymi.

Czy te wszystkie urządzenia wpływają na jakość i wydajność pracy biurowej? Trudno jednoznacznie zawyrokować. Nie ulega natomiast wątpliwości, że budują pozytywne pierwsze wrażenie i podnoszą wymiernie prestiż firmy.

Tags | automatyka budynkowa, biuro przyszłości, BMS, budynki, inteligentne budynki, kontrola budynków, kontrola dostepu, system BMS, zarządzanie nowoczesnym budynkiem, zarządzanie procesami, zintegrowane systemy automatyki budynkowej
 1 0
Udostępnij
Avatar

Redakcja

Może Ci się spodobać:

pilot do sterowania domem Automatyka budynków

5 mitów na temat inteligentnych domów

29 września 2017
systemy inteligentnego budynku Automatyka budynków

Inteligentne budynki – szansa dla osób niepełnosprawnych i seniorów

25 stycznia 2018
parking bezobsługowy Automatyka budynków

Parking bezobsługowy – pełna kontrola, komfort i bezpieczeństwo

10 marca 2018
Automatyka budynków

Jak to się robi? Różne wcielenia facility managementu

1 lipca 2017

Previous Post Z czym do ognia? Substancje gaśnicze i ich zastosowania
Next Post Zasilanie awaryjne – podstawa bezpieczeństwa danych

Ostatnio opublikowane

  • iot w facility management FM na co dzień

    IoT mówi, jak jest i optymalizuje koszty (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 3)

    29 stycznia 2020
  • ilu techników na metr kwadratowy FM na co dzień

    Ilu techników na metr kwadratowy? (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 2)

    21 stycznia 2020
  • jak utrzymać ciągłość satysfakcji w biurowcu FM na co dzień

    Zapewnienie ciągłości wytwarzania satysfakcji (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 1)

    14 stycznia 2020
  • co to jest fit out FM na co dzień

    Fit-out: ujawnij oczekiwania, zatwierdź budżet i czekaj na klucze

    7 stycznia 2020
  • kreatywność w biurze Automatyka budynków

    W jaki sposób przestrzeń biurowa stymuluje kreatywność pracowników i jak ją zabija?

    28 grudnia 2019

Dołącz do nas

Przeczytaj także

  • iot w facility management

    IoT mówi, jak jest i optymalizuje koszty (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 3)

  • ilu techników na metr kwadratowy

    Ilu techników na metr kwadratowy? (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 2)

  • Home
  • O nas
  • Kontakt
  • FM Solutions
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI

Copyright © 2017 ContentHouse

Informujemy, że nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Służą one do rejestracji aktywności użytkownika online, umożliwiają dostosowanie serwisu do preferencji Użytkownika i ułatwiają korzystanie z witryny.
Pliki cookies można blokować za pomocą ustawień wykorzystywanej przez Państwa przeglądarki. Dalsze korzystanie z naszej strony bez wprowadzenia zmian tych ustawień oznacza wyrażenie zgody na ich zapisywanie i akceptację Polityki prywatności. Dowiedz się więcej o Polityce prywatności Akceptuję
Privacy & Cookies Policy
Necessary Always Enabled

Aktualizacja polityki prywatności

Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku!

Pragniemy Cię poinformować, że nasza strona może dostosowywać treści do Twoich potrzeb. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych i personalizację treści marketingowych.

Co zyskujesz?

Lepsza jakość strony.
Pokazujemy Ci treści lepszej jakości, a dzięki zebranym danym możemy cały czas je doskonalić.

Wyświetlane reklamy są bardziej dopasowane do Twoich potrzeb.
Dzięki zbieranym danym, wyświetlamy Ci lepiej dopasowane reklamy, z wyświetlania których możesz łatwo zrezygnować.

Twoje dane są u nas bezpieczne.
Zgodę na przetwarzanie danych możesz wycofać w każdej chwili na stronie Polityki Prywatności.

Na co wyrażasz zgodę?

Klikając przycisk “Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno za pomocą przycisku “x” wyrażasz zgodę na przetwarzanie, w tym profilowanie* przez FM Solutions Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k., Twoich danych danych osobowych zapisanych w plikach cookies i im podobnych technologiach stosowanych na stronie tutaj strona klienta przez tutaj nazwa firmy klienta w celu marketingowym, obejmującym analitykę w celach marketingowych oraz wyświetlanie spersonalizowanych ofert, reklam i innych usług w serwisie oraz w Internecie.
Pamiętaj, możesz w każdej chwili nie wyrazić zgody lub cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Szczegóły dotyczące wycofania i niewyrażenia zgody znajdziesz w ustawieniach.
Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych w celach dopasowania reklam. Więcej przeczytasz w naszej Polityce Prywatności. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych oraz Twoich uprawnień z tym związanych znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?

Administratorem Twoich danych osobowych będziemy my, tj. FM Solutions Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k.; ul. Jana Surzyckiego 16c; 30-721 Kraków; NIP: 679-309-77-23; KRS: 0000551587.

Szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania

Twoje dane uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii będziemy przetwarzać, w tym profilować:
– w naszych celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam, w celach badań analitycznych w celach marketingowych, w celach dokonywania analiz i badania ruchu na stronach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszych usług, w celu dochodzenia praw i roszczeń (podstawa: nasz prawnie uzasadniony interes),
– w celach marketingowych naszych partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam, w celach badań analitycznych w celach marketingowych (podstawa: Twoja zgoda).
Jeśli wyrazisz na to zgodę nasi Partnerzy będą przetwarzali, w tym też profilowali Twoje dane osobowe uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii w celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam a także badań analitycznych w tych celach.
Więcej przeczytasz w Polityce Prywatności.

Twoje prawa

Jeśli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych możesz ją zawsze cofnąć. Więcej przeczytasz tutaj
Przysługuje Ci też prawo dostępu do Twoich danych, prawo do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania. Przysługuje Ci także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym obecnie jest GIODO. Więcej na temat Twoich uprawnień przeczytasz tutaj.
* Do przetwarzania wykorzystywane będą następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera a także inne podobne informacje.