Budynki Pod Kontrolą

  • Klimatyzacja i wentylacja
  • Instalacje niskoprądowe i przeciwpożarowe
  • Automatyka budynków
FM na co dzień

Co ma Facility Manager do wypalenia zawodowego?

Redakcja - 10 grudnia 2019

Facility Manager nie jest psychoterapeutą. To fakt. Jeżeli jednak nie ogranicza się wyłącznie do obsługi technicznej budynku, to uskarżanie się użytkowników (pracowników i pracodawcy) na wypalenie zawodowe, powinno dać mu do myślenia, a nawet poważnie go zaniepokoić. Dlaczego?

Odpowiedź jest stosunkowo prosta: w zakresie kompetencji Facility Managera leży możliwość zmiany wielu czynników, które – co potwierdzają badania – w znacznym stopniu przyczyniają się do wypalenia zawodowego u pracowników.

Co nas wypala w biurze?

Oczywiście najbardziej niszczący jest stres. Jego powody mogą być bardzo różne: jeżeli sprawcą jest szef-zamordysta, to działania FM na niewiele się zdadzą. Kolejnym na liście ważnych powodów wypalenia zawodowego jest nuda. Wynika ona nie tylko z monotonii wykonywanych zadań, ale też z charakteru przestrzeni biurowej.

Inne czynniki, które sprzyjają powstawaniu i pogłębianiu się wypalenia zawodowego, to m.in:

  • brak zieleni,
  • brak miejsc do uprawiania aktywności fizycznej,
  • brak miejsc na odosobnienie i wyciszenie,
  • źle dobrane oświetlenie,
  • niezmieniany od lat wystrój wnętrz,
  • niska jakość biurowego mikroklimatu (źle dobrane temperatury, brak troski o nawilżanie powietrza, niedostateczna wentylacja),
  • zbyt wysoki poziom hałasu,
  • brak troski o ergonomię stanowisk pracy.

Można byłoby wymieniać jeszcze długo. Jednak całą tę wyliczankę można łatwo sprowadzić do niskiego komfortu pracy, braku zainteresowania potrzebami pracowników i braku warunków do rozładowania narastającego stresu. Jeżeli taka sytuacja panuje w obiekcie biurowym, oznacza to, że potrzebuje on pilnie Facility Managera z prawdziwego zdarzenia.

Joga, masaż, a może drzemka?

Zanim zaczniemy organizować bale maskowe i zabawy teambuildingowe, powinniśmy zacząć od działań elementarnych, czyli zadbania o dobre powietrze, właściwą temperaturę, o sprawny ekspres do kawy i o to, żeby klimatyzacja nie padała w czasie największych upałów. Troska o utrzymanie czystości, dostosowanie warunków miejsca pracy do indywidualnych oczekiwań, stworzenie warunków do swobodnych spotkań i rozmów w czasie pracy – to wszystko buduje odpowiednią atmosferę. Jest to też komunikat wysłany do pracownika: chcemy wiedzieć, czego potrzebujesz, bo zależy nam na tobie.

CZYTAJ:  Czy warto kontrolować kontrolerów?

Dopiero po zapewnieniu tego niezbędnego minimum przychodzi czas na próby zapewnienia pracownikom odpowiednich form relaksu w miejscu pracy. To poważny problem dla pracodawców, którzy coraz częściej oczekują jego rozwiązania od firmy FM.

Próby poradzenia sobie z nudą i monotonią mogą przybierać bardzo różne formy. Coraz częściej normą stają się zespołowe spożywanie lunchu, wspólne zajęcia jogi czy niezwykle popularna godzina masażu w czasie dnia pracy. Coraz większą karierę robią też pokoje do drzemek albo przynajmniej takie miejsca, w których można zaszyć się z telefonem i przeprowadzić osobistą rozmowę w ciszy i bez konieczności wychodzenia na klatkę schodową czy na zewnątrz budynku.

Zadaniem Facility Managera jest bycie – nomen omen – uchem i okiem prezesa, czyli słuchanie pracowników i troska o zaspokajanie ich potrzeb. Chodzi o to, aby zdiagnozować problem, zanim wypalenie zawodowe u pracownika osiągnie ten etap rozwoju, na którym jedynym rozwiązaniem jest… rozwiązanie umowy o pracę.

W polskich warunkach taka rola FM ciągle budzi jeszcze kontrowersje. Jednak – zważywszy na niezwykle dynamiczny rozwój branży – szybko może stać się rzeczywistością.

 0 0
Udostępnij
Avatar

Redakcja

Previous Post Czym różni się Facility Manager od Experience Managera?
Next Post Certyfikat Wielkiego Serca dla FM Solutions

Ostatnio opublikowane

  • iot w facility management FM na co dzień

    IoT mówi, jak jest i optymalizuje koszty (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 3)

    29 stycznia 2020
  • ilu techników na metr kwadratowy FM na co dzień

    Ilu techników na metr kwadratowy? (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 2)

    21 stycznia 2020
  • jak utrzymać ciągłość satysfakcji w biurowcu FM na co dzień

    Zapewnienie ciągłości wytwarzania satysfakcji (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 1)

    14 stycznia 2020
  • co to jest fit out FM na co dzień

    Fit-out: ujawnij oczekiwania, zatwierdź budżet i czekaj na klucze

    7 stycznia 2020
  • kreatywność w biurze Automatyka budynków

    W jaki sposób przestrzeń biurowa stymuluje kreatywność pracowników i jak ją zabija?

    28 grudnia 2019

Dołącz do nas

Przeczytaj także

  • iot w facility management

    IoT mówi, jak jest i optymalizuje koszty (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 3)

  • ilu techników na metr kwadratowy

    Ilu techników na metr kwadratowy? (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 2)

  • Home
  • O nas
  • Kontakt
  • FM Solutions
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI

Copyright © 2017 ContentHouse

Informujemy, że nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Służą one do rejestracji aktywności użytkownika online, umożliwiają dostosowanie serwisu do preferencji Użytkownika i ułatwiają korzystanie z witryny.
Pliki cookies można blokować za pomocą ustawień wykorzystywanej przez Państwa przeglądarki. Dalsze korzystanie z naszej strony bez wprowadzenia zmian tych ustawień oznacza wyrażenie zgody na ich zapisywanie i akceptację Polityki prywatności. Dowiedz się więcej o Polityce prywatności Akceptuję
Privacy & Cookies Policy
Necessary Always Enabled

Aktualizacja polityki prywatności

Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku!

Pragniemy Cię poinformować, że nasza strona może dostosowywać treści do Twoich potrzeb. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych i personalizację treści marketingowych.

Co zyskujesz?

Lepsza jakość strony.
Pokazujemy Ci treści lepszej jakości, a dzięki zebranym danym możemy cały czas je doskonalić.

Wyświetlane reklamy są bardziej dopasowane do Twoich potrzeb.
Dzięki zbieranym danym, wyświetlamy Ci lepiej dopasowane reklamy, z wyświetlania których możesz łatwo zrezygnować.

Twoje dane są u nas bezpieczne.
Zgodę na przetwarzanie danych możesz wycofać w każdej chwili na stronie Polityki Prywatności.

Na co wyrażasz zgodę?

Klikając przycisk “Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno za pomocą przycisku “x” wyrażasz zgodę na przetwarzanie, w tym profilowanie* przez FM Solutions Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k., Twoich danych danych osobowych zapisanych w plikach cookies i im podobnych technologiach stosowanych na stronie tutaj strona klienta przez tutaj nazwa firmy klienta w celu marketingowym, obejmującym analitykę w celach marketingowych oraz wyświetlanie spersonalizowanych ofert, reklam i innych usług w serwisie oraz w Internecie.
Pamiętaj, możesz w każdej chwili nie wyrazić zgody lub cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Szczegóły dotyczące wycofania i niewyrażenia zgody znajdziesz w ustawieniach.
Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych w celach dopasowania reklam. Więcej przeczytasz w naszej Polityce Prywatności. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych oraz Twoich uprawnień z tym związanych znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?

Administratorem Twoich danych osobowych będziemy my, tj. FM Solutions Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k.; ul. Jana Surzyckiego 16c; 30-721 Kraków; NIP: 679-309-77-23; KRS: 0000551587.

Szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania

Twoje dane uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii będziemy przetwarzać, w tym profilować:
– w naszych celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam, w celach badań analitycznych w celach marketingowych, w celach dokonywania analiz i badania ruchu na stronach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszych usług, w celu dochodzenia praw i roszczeń (podstawa: nasz prawnie uzasadniony interes),
– w celach marketingowych naszych partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam, w celach badań analitycznych w celach marketingowych (podstawa: Twoja zgoda).
Jeśli wyrazisz na to zgodę nasi Partnerzy będą przetwarzali, w tym też profilowali Twoje dane osobowe uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii w celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam a także badań analitycznych w tych celach.
Więcej przeczytasz w Polityce Prywatności.

Twoje prawa

Jeśli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych możesz ją zawsze cofnąć. Więcej przeczytasz tutaj
Przysługuje Ci też prawo dostępu do Twoich danych, prawo do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania. Przysługuje Ci także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym obecnie jest GIODO. Więcej na temat Twoich uprawnień przeczytasz tutaj.
* Do przetwarzania wykorzystywane będą następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera a także inne podobne informacje.