Pojęcie wellness wprowadził w latach 50. XX w. amerykański lekarz Halbert L. Dunn. Tłumaczy się je niekiedy jako „dobrostan” – dobrą kondycję fizyczną, umysłową i duchową. Corporate wellness to dbałość o zdrowie i dobre samopoczucie pracowników, której celem jest podniesienie wydajności, kreatywności i lojalności. Działania na rzecz dobrostanu personelu są ściśle związane z obszarem Facility Management. Sukces corporate wellness bez nowoczesnego FM nie jest możliwy – trudno mówić o dbałości o zdrowie w źle wentylowanych, niewłaściwie oświetlonych czy ogrzewanych pomieszczeniach biurowych.
Dla corporate wellness FM jest rodzajem fundamentu: bez właściwie działających instalacji i sprawnego zrządzania budynkiem niemożliwa jest implementacja innych rozwiązań zmierzających do poprawy stanu zdrowia i samopoczucia kadry pracowniczej.
Od świeżych owoców po salę fitness
Na przestrzeni dekad wellness urosło do rangi stylu, a nawet filozofii życia. Nie tylko prywatnego, ale także firmowego, korporacyjnego. Na świecie większość firm realizuje jednorazowe, okresowe lub stałe programy poprawy zdrowia personelu. W Polsce coraz więcej jest pracodawców, którzy oprócz wynagrodzenia oferują na koszt firmy darmowe pakiety medyczne, karnety na siłownię czy świeże owoce.
Pod pojęciem corporate wellness kryje się wiele bardzo różnorodnych działań, w tym m.in.: darmowe badania profilaktyczne, okresowe wyjazdy do ośrodków spa, szkolenia (np. na temat radzenia sobie ze stresem czy unikania chorób zawodowych), zakładanie biurowych stref relaksu (piłkarzyki, gry zręcznościowe, fotele do masażu) czy centrów fitness. Dobre jest każde działanie, które podnosi poziom zadowolenia, a wraz z nim szybkość i bezbłędność wykonania powierzonych zadań.
Zmiany najlepiej zacząć od fundamentów, czyli dobrego projektu, solidnego wykonawstwa poszczególnych systemów i instalacji budynkowych oraz montażu wysokiej klasy wyposażenia pomieszczeń biurowych.
Klimat, komfort, bezpieczeństwo
O jakości codziennej pracy w biurze, poczuciu komfortu i zdrowiu personelu decyduje w największym stopniu zapewnienie wysokiego standardu pomieszczeń. Podstawą jest projekt, który uwzględnia możliwie najpełniej przyszłe funkcje pomieszczenia. Jeżeli ma ono służyć pracy biurowej, powinno mieć przede wszystkim dobrze dobrane oświetlenie – zgodne z normami, ale też uwzględniające indywidualne potrzeby.
Fundamentalną kwestią jest wysoka jakość powietrza. Można ją zapewnić dzięki wydajnej, zdalnie sterowanej lub automatycznie reagującej na zmianę warunków wentylacji. Trzeci nieodzowny warunek poczucia komfortu to zapewnienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach, niezależnie od zewnętrznych warunków pogodowych. Warto też zadbać o komfort akustyczny, czyli właściwe wyciszenie pomieszczeń biurowych – odcięcie ich od źródeł uciążliwego i patogennego hałasu.
Stworzenie niezbędnych podstaw corporate wellness wymaga dziesiątków cząstkowych, technicznych decyzji, które muszą być podjęte już w fazie projektowej. W przeciwnym razie zainstalowanie odpowiednich systemów (w interesującym nas przypadku przede wszystkim oświetleniowych i HVAC) może wygenerować niepotrzebne koszty, a nawet okazać się niemożliwymi do realizacji. Dlatego warto zastanowić się nad kompleksową (projekt, wykonawstwo, serwis) usługą firmy FM.
Doradztwo doświadczonego facility managera pozwoli nie tylko uniknąć podstawowych błędów, ale przede wszystkim wybrać rozwiązania optymalne dla konkretnego budynku.
Firma FM może także wspierać dodatkowe działania w sferze corporate wellness, np. zapewnić dostawy zdrowych posiłków, zorganizować i poprowadzić strefę relaksu (salkę fitness, boisko do squasha, stanowiska do masażu), przeprowadzić badania i optymalizację biurowego mikroklimatu. Zakres outsourcingowanych usług jest zależny od potrzeb i oczekiwań klienta.
Współczesna branża FM zmierza w stronę modelu, w którym nie mówi się już o palecie usług, lecz o całościowym i kompletnym zarządzaniu wszelkimi procesami zachodzącymi w budynku – połączeniu dbałości o właściwe funkcjonowanie udogodnień z ich kreowaniem na życzenie klienta.