Budynki Pod Kontrolą

  • Klimatyzacja i wentylacja
  • Instalacje niskoprądowe i przeciwpożarowe
  • Automatyka budynków
Automatyka budynków

Czy biurowy ekspres do kawy powinien być inteligentny? – IoT

Redakcja - 10 kwietnia 2018

IoT

Jako oczywistość traktuje się włączenie w strukturę BMS (Building Management System) instalacji oświetleniowej, HVAC, SAP, CCTV, rolet, wind, a nawet zraszaczy. Warto zastanowić się nad wzbogaceniem tego zestawu o urządzenia, które znajdują się na wyposażeniu każdego biura – sprzętu AGD, armatury łazienkowej czy drukarek. Jest to tym łatwiejsze, że większość z nich reprezentuje gwałtownie rozrastający się rynek IoT (Internet of Things), czyli Internet Rzeczy/Przedmiotów.

IoT w najprostszej definicji oznacza urządzenia podłączone do Internetu oraz wyposażone w sensory lub sensory i aktory. Mogą one zbierać różnego typu dane i wymieniać się nimi.

IoT i wszystko łatwe

Dzięki IoT możemy uzyskać dane na temat parametrów pracy urządzenia i skorygować je w razie potrzeby. Możemy np. zakręcić zawór odcinający dopływ wody do pomieszczenia, włączyć lub wyłączyć drukarkę nawet z poziomu smartfona.

Zdalne, lecz ciągle ręczne zarządzanie to pierwszy krok. Następnym jest stosowanie scenariuszy, czyli sekwencji powiązanych ze sobą zdarzeń. Przykładowo drukarka sama sprawdza poziom toneru i po przekroczeniu ustalonej wartości, wysyła alert do serwisu. Ekspres do kawy może się skomunikować z naszym smartwatchem wyposażonym w ciśnieniomierz i w oparciu o jego wskazania zasugerować np. wypicie kawy bezkofeinowej. Scenariusze mogą być bardzo różne, o różnym znaczeniu i przydatności – zależnie od potrzeb użytkownika.

Integracja zarządzania „drobnicą”

Dane zbierane przez inteligentne urządzenia można bez problemu wykorzystać w strukturze BMS. Jeżeli mamy do czynienia z jednym inteligentnym ekspresem do kawy, włączanie go do systemu byłoby wyłącznie ciekawostką, by nie powiedzieć fanaberią. Jednak już przy kilkunastu czy kilkudziesięciu urządzeniach drukujących, które na dodatek rozlokowane są na różnych piętrach czy w różnych lokalizacjach (budynkach, miastach), zintegrowanie zarządzania w ramach jednego BMS przynosi wymierne efekty.

Zamiast sprawdzać każde urządzenie osobno, możemy na bieżąco monitorować pracę wszystkich (liczbę wydruków, stan materiałów eksploatacyjnych, zgłaszane błędy, awarie) i reagować z wyprzedzeniem (np. zamawiać potrzebne materiały eksploatacyjne) oraz zdalnie zmieniać parametry (np. ustawienia praw dostępu). Jedna osoba może zarządzać całą flotą sprawniej niż kilku specjalistów w tradycyjnych warunkach. Oszczędności, podniesienie komfortu pracy i skuteczności zarządzania są oczywiste.

CZYTAJ:  Od BA do BMS. Jedna litera, duża różnica

Zliczanie, raportowanie, dokładne planowanie

Na podobnych zasadach, jak obsługą druku, można zarządzać właściwie każdą sferą funkcjonowania biurowca – np. obsługą pomieszczeń sanitarnych. Przy kilkuset dozownikach mydła szybko docenimy fakt, że urządzenie nie tylko odmierzy odpowiednią porcję, ale też poinformuje o potrzebie uzupełnienia preparatu przed jego wyczerpaniem.

Oszczędność czasu, traconego na „ręczne” sprawdzanie każdego dozownika, jest oczywista. Nie mniej ważne jest to, że inteligentny dozownik może nam przedstawić raport z wyliczoną liczbą porcji mydła zużytych w określonym przedziale czasu, z wyszczególnieniem w jakich dniach lub momentach zużycie jest największe. Dzięki temu precyzyjnie zaplanujemy zakupy – ich wielkość i terminy. Unikniemy tworzenia niepotrzebnych zapasów i zamrażania kapitału, co ewidentnie usprawni zarządzanie i gospodarkę finansową.

Możliwości IoT są bardzo szerokie i stale rosną. Ich wykorzystanie w zarządzaniu budynkami w niedługim czasie może stać się (a zdaniem niektórych ekspertów już jest) koniecznością. Obecnie trudno wyobrazić sobie biurowiec, halę produkcyjną czy sportową bez dostępu do Internetu. Być może niebawem nie do wyobrażenia stanie się ekspres, który nie rozpozna nas po głosie i nie będzie wiedział, że o godzinie 8 rano pijemy wyłącznie małą czarną z mlekiem, ale bez cukru.

Tags | IoT
 0 0
Udostępnij
Avatar

Redakcja

Previous Post Centralne odkurzanie – zalety
Next Post Fake security camera – zalety i wady elektronicznego „stracha na wróble”

Ostatnio opublikowane

  • iot w facility management FM na co dzień

    IoT mówi, jak jest i optymalizuje koszty (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 3)

    29 stycznia 2020
  • ilu techników na metr kwadratowy FM na co dzień

    Ilu techników na metr kwadratowy? (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 2)

    21 stycznia 2020
  • jak utrzymać ciągłość satysfakcji w biurowcu FM na co dzień

    Zapewnienie ciągłości wytwarzania satysfakcji (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 1)

    14 stycznia 2020
  • co to jest fit out FM na co dzień

    Fit-out: ujawnij oczekiwania, zatwierdź budżet i czekaj na klucze

    7 stycznia 2020
  • kreatywność w biurze Automatyka budynków

    W jaki sposób przestrzeń biurowa stymuluje kreatywność pracowników i jak ją zabija?

    28 grudnia 2019

Dołącz do nas

Przeczytaj także

  • iot w facility management

    IoT mówi, jak jest i optymalizuje koszty (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 3)

  • ilu techników na metr kwadratowy

    Ilu techników na metr kwadratowy? (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 2)

  • Home
  • O nas
  • Kontakt
  • FM Solutions
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI

Copyright © 2017 ContentHouse

Informujemy, że nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Służą one do rejestracji aktywności użytkownika online, umożliwiają dostosowanie serwisu do preferencji Użytkownika i ułatwiają korzystanie z witryny.
Pliki cookies można blokować za pomocą ustawień wykorzystywanej przez Państwa przeglądarki. Dalsze korzystanie z naszej strony bez wprowadzenia zmian tych ustawień oznacza wyrażenie zgody na ich zapisywanie i akceptację Polityki prywatności. Dowiedz się więcej o Polityce prywatności Akceptuję
Privacy & Cookies Policy
Necessary Always Enabled

Aktualizacja polityki prywatności

Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku!

Pragniemy Cię poinformować, że nasza strona może dostosowywać treści do Twoich potrzeb. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych i personalizację treści marketingowych.

Co zyskujesz?

Lepsza jakość strony.
Pokazujemy Ci treści lepszej jakości, a dzięki zebranym danym możemy cały czas je doskonalić.

Wyświetlane reklamy są bardziej dopasowane do Twoich potrzeb.
Dzięki zbieranym danym, wyświetlamy Ci lepiej dopasowane reklamy, z wyświetlania których możesz łatwo zrezygnować.

Twoje dane są u nas bezpieczne.
Zgodę na przetwarzanie danych możesz wycofać w każdej chwili na stronie Polityki Prywatności.

Na co wyrażasz zgodę?

Klikając przycisk “Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno za pomocą przycisku “x” wyrażasz zgodę na przetwarzanie, w tym profilowanie* przez FM Solutions Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k., Twoich danych danych osobowych zapisanych w plikach cookies i im podobnych technologiach stosowanych na stronie tutaj strona klienta przez tutaj nazwa firmy klienta w celu marketingowym, obejmującym analitykę w celach marketingowych oraz wyświetlanie spersonalizowanych ofert, reklam i innych usług w serwisie oraz w Internecie.
Pamiętaj, możesz w każdej chwili nie wyrazić zgody lub cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Szczegóły dotyczące wycofania i niewyrażenia zgody znajdziesz w ustawieniach.
Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych w celach dopasowania reklam. Więcej przeczytasz w naszej Polityce Prywatności. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych oraz Twoich uprawnień z tym związanych znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?

Administratorem Twoich danych osobowych będziemy my, tj. FM Solutions Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k.; ul. Jana Surzyckiego 16c; 30-721 Kraków; NIP: 679-309-77-23; KRS: 0000551587.

Szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania

Twoje dane uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii będziemy przetwarzać, w tym profilować:
– w naszych celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam, w celach badań analitycznych w celach marketingowych, w celach dokonywania analiz i badania ruchu na stronach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszych usług, w celu dochodzenia praw i roszczeń (podstawa: nasz prawnie uzasadniony interes),
– w celach marketingowych naszych partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam, w celach badań analitycznych w celach marketingowych (podstawa: Twoja zgoda).
Jeśli wyrazisz na to zgodę nasi Partnerzy będą przetwarzali, w tym też profilowali Twoje dane osobowe uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii w celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam a także badań analitycznych w tych celach.
Więcej przeczytasz w Polityce Prywatności.

Twoje prawa

Jeśli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych możesz ją zawsze cofnąć. Więcej przeczytasz tutaj
Przysługuje Ci też prawo dostępu do Twoich danych, prawo do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania. Przysługuje Ci także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym obecnie jest GIODO. Więcej na temat Twoich uprawnień przeczytasz tutaj.
* Do przetwarzania wykorzystywane będą następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera a także inne podobne informacje.