Budynki Pod Kontrolą

  • Klimatyzacja i wentylacja
  • Instalacje niskoprądowe i przeciwpożarowe
  • Automatyka budynków
Automatyka budynków

Jak FM przygotowuje się do nadejścia zimy?

Redakcja - 27 listopada 2019

zima w fm

Kiedy mówimy o przygotowaniu do sezonu zimowego branży Facility Management, wyobraźnia podsuwa nam obrazy ekip serwisowych, wyruszających na generalny przegląd instalacji grzewczych i wentylacyjnych w biurowcach. Tak było i ciągle jest, bo czynności kontrolne i naprawcze są podstawą. Lecz coraz częściej Facility Managerowie w równym stopniu co działaniem systemów zajmują się kwestią oświetlenia i przeciwdziałaniem szerzeniu się chorób sezonowych.

Tradycyjny FM zajmował się zdrowiem i dobrostanem pracowników biurowców w sposób zapośredniczony: dbał o poprawne działanie sprzętu. Nowoczesne rozumienie FM zakłada jednak, że nienaganne utrzymanie sprzętu to podstawa, ale istotą zarządzania udogodnieniami jest dbanie przede wszystkim o to, jak są one odbierane przez użytkowników.

27

Nastanie chłodów oznacza, że znacząco wzrośnie ryzyko związane z poślizgnięciami się i upadkami. Zadaniem FM jest takie zabezpieczenie dróg dojazdowych i wejścia do biurowca, aby zminimalizować ryzyko upadków i związanych z nimi powikłań zdrowotnych i zwolnień lekarskich.

Brak działań prewencyjnych w tej – wydawałoby się – banalnej kwestii, może przełożyć się na liczne absencje i związane z nimi straty dla firmy. Jest to tym ważniejsze, że przygotowanie na częstsze opady deszczu i śniegu może sprowadzać się do regularnego oczyszczania chodników i dróg dojazdowych oraz wyłożenia przy drzwiach wejściowych odpowiednich mat pochłaniających wilgoć i umożliwiających oczyszczenie obuwia. Niewielkim nakładem sił i środków można uzyskać bardzo dobre efekty.

Wirusy zmniejszają wydajność pracowników

Drugim typowym ryzykiem związanym z nastaniem chłodów są różnego rodzaju choroby zakaźne. Warto mieć świadomość, że w środowisku biurowym rozprzestrzenianie się chorób przenoszonych drogą kropelkową jest niezwykle łatwe. W przestrzeniach typu open space wystarczy jedna zakatarzona osoba, żeby po kilku dniach większość pracowników miała problemy zdrowotne.

Co specjalista od FM może zrobić w takiej sytuacji? Doświadczenia wyraźnie pokazują, że nawet tak proste akcje, jak zachęcanie do regularnego mycia rąk, mogą znacząco ograniczyć liczbę zwolnień lekarskich. Jak to zrobić? Najlepsze efekty daje połączenie akcji informacyjnej z wprowadzeniem nowego udogodnienia, np. dozowników płynu dezynfekującego o przyjemnym zapachu.

CZYTAJ:  Biuro przyszłości – przestrzeń inteligentna i zdrowa

Facility Manager powinien też zadbać o dopilnowanie szczególnie starannego, i częstszego niż w okresie letnim, czyszczenia powierzchni blatów, regałów oraz sprzętu, w tym szczególnie klawiatur i myszy komputerowych.

Mniej światła, gorszy humor

Jesień i zima to również tradycyjne pory „depresyjne”: większa liczba pracowników skarży się w tym okresie na utratę dobrego nastroju, która odbija się niekorzystnie na jakości i wydajności pracy. Zjawisko to doczekało się swojej fachowej nazwy: Seasonal Affective Disorder (SAD), co tłumaczone jest na polski jako sezonowa choroba afektywna.

Przypadłość ta objawia się przygnębieniem, brakiem sił i energii, utrzymującym się zmęczeniem, zaburzeniami łaknienia, problemami ze snem, a nawet myślami samobójczymi.

Najprostszym działaniem zaradczym jest dostarczenie większej ilości światła. Dużą pomocą może być dobre dobranie temperatury barwowej oświetlenia sztucznego i zwiększenie jego natężenia. Doskonale sprawdzają się też specjalne lampy emitujące światło o spektrum zbliżonym do światła słonecznego.

Tam, gdzie szczury zimują

Zbliżanie się zimy to również okres migracji różnych szkodników, w tym szczególnie trudnych do pozbycia się szczurów. Zwierzęta te przystosowały się doskonale do życia w mieście. Niedostatecznie zabezpieczone kanały wentylacyjne, piwnice czy drzwi wejściowe mogą być przyczyną zadomowienia się gryzoni. Deratyzacja i staranne sprawdzanie i instalowanie zabezpieczeń blokujących szczurom i innym gryzoniom dostanie się do budynku powinny być rutynowym działaniem przed nadchodzącym sezonem zimowym.

 0 0
Udostępnij
Avatar

Redakcja

Previous Post Czy warto kontrolować kontrolerów?
Next Post Czym różni się Facility Manager od Experience Managera?

Ostatnio opublikowane

  • iot w facility management FM na co dzień

    IoT mówi, jak jest i optymalizuje koszty (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 3)

    29 stycznia 2020
  • ilu techników na metr kwadratowy FM na co dzień

    Ilu techników na metr kwadratowy? (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 2)

    21 stycznia 2020
  • jak utrzymać ciągłość satysfakcji w biurowcu FM na co dzień

    Zapewnienie ciągłości wytwarzania satysfakcji (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 1)

    14 stycznia 2020
  • co to jest fit out FM na co dzień

    Fit-out: ujawnij oczekiwania, zatwierdź budżet i czekaj na klucze

    7 stycznia 2020
  • kreatywność w biurze Automatyka budynków

    W jaki sposób przestrzeń biurowa stymuluje kreatywność pracowników i jak ją zabija?

    28 grudnia 2019

Dołącz do nas

Przeczytaj także

  • iot w facility management

    IoT mówi, jak jest i optymalizuje koszty (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 3)

  • ilu techników na metr kwadratowy

    Ilu techników na metr kwadratowy? (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 2)

  • Home
  • O nas
  • Kontakt
  • FM Solutions
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI

Copyright © 2017 ContentHouse

Informujemy, że nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Służą one do rejestracji aktywności użytkownika online, umożliwiają dostosowanie serwisu do preferencji Użytkownika i ułatwiają korzystanie z witryny.
Pliki cookies można blokować za pomocą ustawień wykorzystywanej przez Państwa przeglądarki. Dalsze korzystanie z naszej strony bez wprowadzenia zmian tych ustawień oznacza wyrażenie zgody na ich zapisywanie i akceptację Polityki prywatności. Dowiedz się więcej o Polityce prywatności Akceptuję
Privacy & Cookies Policy
Necessary Always Enabled

Aktualizacja polityki prywatności

Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku!

Pragniemy Cię poinformować, że nasza strona może dostosowywać treści do Twoich potrzeb. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych i personalizację treści marketingowych.

Co zyskujesz?

Lepsza jakość strony.
Pokazujemy Ci treści lepszej jakości, a dzięki zebranym danym możemy cały czas je doskonalić.

Wyświetlane reklamy są bardziej dopasowane do Twoich potrzeb.
Dzięki zbieranym danym, wyświetlamy Ci lepiej dopasowane reklamy, z wyświetlania których możesz łatwo zrezygnować.

Twoje dane są u nas bezpieczne.
Zgodę na przetwarzanie danych możesz wycofać w każdej chwili na stronie Polityki Prywatności.

Na co wyrażasz zgodę?

Klikając przycisk “Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno za pomocą przycisku “x” wyrażasz zgodę na przetwarzanie, w tym profilowanie* przez FM Solutions Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k., Twoich danych danych osobowych zapisanych w plikach cookies i im podobnych technologiach stosowanych na stronie tutaj strona klienta przez tutaj nazwa firmy klienta w celu marketingowym, obejmującym analitykę w celach marketingowych oraz wyświetlanie spersonalizowanych ofert, reklam i innych usług w serwisie oraz w Internecie.
Pamiętaj, możesz w każdej chwili nie wyrazić zgody lub cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Szczegóły dotyczące wycofania i niewyrażenia zgody znajdziesz w ustawieniach.
Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych w celach dopasowania reklam. Więcej przeczytasz w naszej Polityce Prywatności. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych oraz Twoich uprawnień z tym związanych znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?

Administratorem Twoich danych osobowych będziemy my, tj. FM Solutions Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k.; ul. Jana Surzyckiego 16c; 30-721 Kraków; NIP: 679-309-77-23; KRS: 0000551587.

Szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania

Twoje dane uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii będziemy przetwarzać, w tym profilować:
– w naszych celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam, w celach badań analitycznych w celach marketingowych, w celach dokonywania analiz i badania ruchu na stronach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszych usług, w celu dochodzenia praw i roszczeń (podstawa: nasz prawnie uzasadniony interes),
– w celach marketingowych naszych partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam, w celach badań analitycznych w celach marketingowych (podstawa: Twoja zgoda).
Jeśli wyrazisz na to zgodę nasi Partnerzy będą przetwarzali, w tym też profilowali Twoje dane osobowe uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii w celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam a także badań analitycznych w tych celach.
Więcej przeczytasz w Polityce Prywatności.

Twoje prawa

Jeśli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych możesz ją zawsze cofnąć. Więcej przeczytasz tutaj
Przysługuje Ci też prawo dostępu do Twoich danych, prawo do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania. Przysługuje Ci także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym obecnie jest GIODO. Więcej na temat Twoich uprawnień przeczytasz tutaj.
* Do przetwarzania wykorzystywane będą następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera a także inne podobne informacje.