Budynki Pod Kontrolą

  • Klimatyzacja i wentylacja
  • Instalacje niskoprądowe i przeciwpożarowe
  • Automatyka budynków
Automatyka budynków

Parking bezobsługowy – pełna kontrola, komfort i bezpieczeństwo

Redakcja - 10 marca 2018

parking bezobsługowy

Parking z budką, w której siedzi pracownik odpowiedzialny za pobieranie opłat i dozorowanie placu z miejscami postojowymi, to rozwiązanie odchodzące w przeszłość. Standardem jest automatyczna kontrola dostępu i pobieranie opłat na podstawie drukowanych na wjeździe biletów. Przyszłością, która na naszych oczach staje się faktem, będzie parking bezobsługowy – w pełni zautomatyzowany, niepobierający gotówki, niewymagający stosowania biletów.

Automatyka parkingowa pozwala całkowicie zrezygnować z ludzkiej obsługi procesów kontroli dostępu (wjazd i wyjazd) i pobierania opłat. W zamian oferuje pełną kontrolę, większe bezpieczeństwo, lepsze wykorzystanie powierzchni i znaczne przyspieszenie procesu parkowania.

Parkingi dedykowane i publiczne

Stosunkowo najpodatniejsze i najłatwiejsze w automatyzacji są parkingi dedykowane, przeznaczone do użytku przez ściśle określoną grupę użytkowników, np. pracowników jednej firmy czy konkretnego budynku. Tradycyjnym sposobem kontroli dostępu jest wydanie kart magnetycznych, które identyfikują użytkownika i pozwalają na wjazd i wyjazd. Można go zastąpić innymi formami uwierzytelnienia, takimi jak: piloty, kody dostępu, identyfikacja głosowa czy na podstawie numerów rejestracyjnych auta. Przydział uprawnień (ich nadawanie i ograniczanie) odbywa się z poziomu aplikacji do obsługi systemu parkingowego.

Opłaty za korzystanie z takiego parkingu albo nie są pobierane, albo rozlicza się je w inny sposób (abonament, potrącenie z wynagrodzenia). Nie występuje też zazwyczaj problem ze znalezieniem wolnego miejsca – jest ono bowiem przypisane do użytkownika i opłacone (lub udostępnione nieodpłatnie) na ściśle określony czas (całodobowo lub w wybranych godzinach).

Zupełnie odmienna sytuacja panuje na publicznych płatnych parkingach, gdzie konieczne jest bieżące zarządzanie liczbą wolnych miejsc i pobieranie opłat. Z takiego parkingu, obok użytkowników zarejestrowanych w systemie, korzystają nowi, pierwszy raz wjeżdżający na parking, których trzeba obsłużyć równie płynnie i szybko.

CZYTAJ:  Biuro przyszłości – przestrzeń inteligentna i zdrowa

Bilet – wąskie gardło systemu

Skutecznym i praktykowanym sposobem pobierania opłat jest stosowanie biletów. Pozwalają one ewidencjonować czas postoju i na tej podstawie naliczać odpowiednie kwoty, egzekwowane przy wyjeździe z parkingu. Kłopot z biletami jest taki, że ich druk znacznie spowalnia wjazd na parking – z kolei pobieranie opłat tworzy przestoje przy wyjazdach.

Ideałem byłoby dokonanie płatności bez zatrzymywania pojazdu. Można to zrobić dzięki systemom zapewniającym automatyczną identyfikację samochodów i pobieranie opłat bezgotówkowo.

Smartfon zamiast gotówki

Użycie smartfona w roli karty płatniczej nie jest niczym nowym. Zastosowanie go w przypadku pobierania opłat parkingowych pozwala na korzystanie z płatnego parkingu bez zatrzymywania się na wjeździe i wyjeździe.

Oczywiście wymaga to wcześniejszej rejestracji i doładowania konta, z którego będą pobierane opłaty za parkowanie. Przy pierwszym parkowaniu system zapamięta tablicę rejestracyjną, która będzie podstawą uwierzytelnienia przy kolejnych wjazdach na parking. System zarejestruje numery rejestracyjne zbliżającego się auta i – po identyfikacji i potwierdzeniu stanu konta – podniesie szlaban na bramce wjazdowej. Przy wyjeździe pobierze odpowiednią kwotę z konta parkingowego użytkownika.

CZYTAJ:  Jak z sukcesem wdrożyć system automatyki budynkowej? Zrób to w 5 krokach!

Komfort i kontrola w pakiecie

Automatyzacja obsługi parkingu poprawia też bezpieczeństwo i standardy kontroli. Wszystkie zdarzenia są rejestrowane, udostępniane w postaci raportów i archiwizowane. Wiemy, kto, kiedy, w jakim czasie korzysta z parkingu. Wiemy, ile miejsc jest wolnych w danej chwili, ale możemy też przeanalizować statystyki z wybranego okresu, by ustalić czas (godziny, dni czy miesiące) największego i najmniejszego obciążenia parkingu. W każdej chwili możemy sprawdzić poziom wpływów. Wszystkie te dane pozwalają znacznie sprawniej i skuteczniej zarządzać parkingiem.

Automatyzacja zwiększa też poczucie komfortu użytkowników, przede wszystkim przez zapewnienie płynności wjazdu i wyjazdu. System może wysyłać na bieżąco lub na żądanie informacje o dostępności wolnych miejsc na parkingu. Po przekroczeniu bramki wjazdowej system poprowadzi nas bezpiecznie do wybranej, wolnej lokalizacji. Komfort korzystania z takiego parkingu jest nieporównywalny z „polowaniem” na wolne miejsce na parkingach ulicznych.

Tags | automatyka budynkowa, budynki, inteligentne budynki, inteligentne domy, kontrola budynków, kontrola dostepu, parking bezobsługowy, zarządzanie nowoczesnym budynkiem, zarządzanie procesami, zintegrowane systemy automatyki budynkowej
 0 0
Udostępnij
Avatar

Redakcja

Może Ci się spodobać:

wentylacja Klimatyzacja i wentylacja

Zalety i wady różnych typów wentylacji

12 stycznia 2018
zrównoważone budownictwo Automatyka budynków

Budynki inteligentne, energooszczędne i „zielone” – podobieństwa, różnice, mity

16 stycznia 2018
sterowanie systemem przez smarfon Automatyka budynków

Od BA do BMS. Jedna litera, duża różnica

31 października 2017
systemy inteligentnego budynku Automatyka budynków

Inteligentne budynki – szansa dla osób niepełnosprawnych i seniorów

25 stycznia 2018

Previous Post Dobry projekt systemów niskoprądowych. Na co zwrócić uwagę?
Next Post System SMS – zintegrowane bezpieczeństwo

Ostatnio opublikowane

  • iot w facility management FM na co dzień

    IoT mówi, jak jest i optymalizuje koszty (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 3)

    29 stycznia 2020
  • ilu techników na metr kwadratowy FM na co dzień

    Ilu techników na metr kwadratowy? (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 2)

    21 stycznia 2020
  • jak utrzymać ciągłość satysfakcji w biurowcu FM na co dzień

    Zapewnienie ciągłości wytwarzania satysfakcji (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 1)

    14 stycznia 2020
  • co to jest fit out FM na co dzień

    Fit-out: ujawnij oczekiwania, zatwierdź budżet i czekaj na klucze

    7 stycznia 2020
  • kreatywność w biurze Automatyka budynków

    W jaki sposób przestrzeń biurowa stymuluje kreatywność pracowników i jak ją zabija?

    28 grudnia 2019

Dołącz do nas

Przeczytaj także

  • iot w facility management

    IoT mówi, jak jest i optymalizuje koszty (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 3)

  • ilu techników na metr kwadratowy

    Ilu techników na metr kwadratowy? (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 2)

  • Home
  • O nas
  • Kontakt
  • FM Solutions
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI

Copyright © 2017 ContentHouse

Informujemy, że nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Służą one do rejestracji aktywności użytkownika online, umożliwiają dostosowanie serwisu do preferencji Użytkownika i ułatwiają korzystanie z witryny.
Pliki cookies można blokować za pomocą ustawień wykorzystywanej przez Państwa przeglądarki. Dalsze korzystanie z naszej strony bez wprowadzenia zmian tych ustawień oznacza wyrażenie zgody na ich zapisywanie i akceptację Polityki prywatności. Dowiedz się więcej o Polityce prywatności Akceptuję
Privacy & Cookies Policy
Necessary Always Enabled

Aktualizacja polityki prywatności

Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku!

Pragniemy Cię poinformować, że nasza strona może dostosowywać treści do Twoich potrzeb. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych i personalizację treści marketingowych.

Co zyskujesz?

Lepsza jakość strony.
Pokazujemy Ci treści lepszej jakości, a dzięki zebranym danym możemy cały czas je doskonalić.

Wyświetlane reklamy są bardziej dopasowane do Twoich potrzeb.
Dzięki zbieranym danym, wyświetlamy Ci lepiej dopasowane reklamy, z wyświetlania których możesz łatwo zrezygnować.

Twoje dane są u nas bezpieczne.
Zgodę na przetwarzanie danych możesz wycofać w każdej chwili na stronie Polityki Prywatności.

Na co wyrażasz zgodę?

Klikając przycisk “Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno za pomocą przycisku “x” wyrażasz zgodę na przetwarzanie, w tym profilowanie* przez FM Solutions Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k., Twoich danych danych osobowych zapisanych w plikach cookies i im podobnych technologiach stosowanych na stronie tutaj strona klienta przez tutaj nazwa firmy klienta w celu marketingowym, obejmującym analitykę w celach marketingowych oraz wyświetlanie spersonalizowanych ofert, reklam i innych usług w serwisie oraz w Internecie.
Pamiętaj, możesz w każdej chwili nie wyrazić zgody lub cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Szczegóły dotyczące wycofania i niewyrażenia zgody znajdziesz w ustawieniach.
Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych w celach dopasowania reklam. Więcej przeczytasz w naszej Polityce Prywatności. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych oraz Twoich uprawnień z tym związanych znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?

Administratorem Twoich danych osobowych będziemy my, tj. FM Solutions Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k.; ul. Jana Surzyckiego 16c; 30-721 Kraków; NIP: 679-309-77-23; KRS: 0000551587.

Szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania

Twoje dane uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii będziemy przetwarzać, w tym profilować:
– w naszych celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam, w celach badań analitycznych w celach marketingowych, w celach dokonywania analiz i badania ruchu na stronach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszych usług, w celu dochodzenia praw i roszczeń (podstawa: nasz prawnie uzasadniony interes),
– w celach marketingowych naszych partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam, w celach badań analitycznych w celach marketingowych (podstawa: Twoja zgoda).
Jeśli wyrazisz na to zgodę nasi Partnerzy będą przetwarzali, w tym też profilowali Twoje dane osobowe uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii w celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam a także badań analitycznych w tych celach.
Więcej przeczytasz w Polityce Prywatności.

Twoje prawa

Jeśli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych możesz ją zawsze cofnąć. Więcej przeczytasz tutaj
Przysługuje Ci też prawo dostępu do Twoich danych, prawo do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania. Przysługuje Ci także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym obecnie jest GIODO. Więcej na temat Twoich uprawnień przeczytasz tutaj.
* Do przetwarzania wykorzystywane będą następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera a także inne podobne informacje.