Budynki Pod Kontrolą

  • Klimatyzacja i wentylacja
  • Instalacje niskoprądowe i przeciwpożarowe
  • Automatyka budynków
Instalacje niskoprądowe i przeciwpożarowe

My office is my castle, czyli bezpieczeństwo w biurowcu, cz. 1: Systemy przeciwpożarowe w biurowcu – podstawa bezpieczeństwa mienia i ludzi

Redakcja - 3 września 2019

systemy przeciwpożarowe w biurowcach

Największym zagrożeniem każdego budynku, a szczególnie wielokondygnacyjnego obiektu biurowego, jest możliwość wybuchu pożaru. Dlatego tak wielką rolę odgrywa dobór odpowiednich urządzeń przeciwpożarowych, spięcie ich w skutecznie działającą instalację i włączenie do systemu BMS (o ile budynek go posiada). Wszystkie działania związane z tym systemem – od projektu, przez dobór urządzeń i konkretnych rozwiązań technicznych, po instalację i późniejszy serwis – najlepiej powierzyć wykonawcy-specjaliście z branży FM. Dowiedz się dlaczego.

Metodologia zapobiegania zagrożeniom pożarowym w biurowcu jest podobna nawet w różnych budynkach. Podstawową różnicą jest skala.

Skalowanie zagrożenia

Zadania każdego systemu przeciwpożarowego są podobne:

  • wykrycie pożaru;
  • lokalizacja źródła, czyli miejsca, w którym pożar się rozpoczął, gdzie znajduje się jego centrum;
  • powiadomienie przebywających w obiekcie osób o zaistniałym zagrożeniu;
  • automatyczna akcja gaśnicza – o ile w obiekcie znajdują się odpowiednie instalacje;
  • współpraca (automatyczna) z innymi systemami – np. sygnalizacją alarmową, systemem oddymiającym, wentylacyjnym czy systemem kontroli dostępu.

Sprawdź też: My office is my castle 2: Kontrola dostępu w biurowcu

Niezależnie od tego, czy pożar wybucha w parterowym budynku, czy w 50-piętrowym biurowcu, podstawowe cele są identyczne: ewakuacja ludzi i opanowanie ognia. Na tym kończą się podobieństwa. W pierwszym przypadku mamy zazwyczaj do czynienia z ewakuacją kilkudziesięciu osób – w drugim mogą ich być tysiące. Choć operacje mają ten sam cel, to są zupełnie nieporównywalne – tak, jak podpalenie stogu siana nie da się porównać z pożarem buszu.

Różnica skali dotyczy też wszystkich elementów systemu przeciwpożarowego. W biurowcach urządzenia tworzące instalacje SAP (sygnalizacji pożaru), DSO (Dźwiękowe Systemy Ostrzegawcze), SO (Systemy Oddymiania), systemy zamknięć ogniowych, instalacje oświetlenia awaryjnego i ewakuacyjnego, automatyczne systemy gaszenia pożaru, systemy detekcji gazów i wiele innych przekładają się na setki i tysiące mechanizmów, czujek, sygnalizatorów oraz kilometry przewodów. Bezpieczeństwo, a w krytycznych przypadkach także życie ludzi, może zależeć od dobrego zaprojektowania i sprawnego działania każdego z tych elementów.

CZYTAJ:  Gdy zaczyna się tlić... Systemy wykrywania dymu

Integracja gwarancją bezpieczeństwa

Bywa tak, że jeden wykonawca projektuje systemy przeciwpożarowe, drugi przeprowadza instalację, a jeszcze inny świadczy usługi serwisowe. Taka sytuacja nie musi zwiększać ryzyka, że coś nie zadziała w przypadku wystąpienia zagrożenia. Jednak znacznie bezpieczniejsza wydaje się opcja skupienia wszystkich tych usług w rękach jednego wykonawcy. Najlepiej, żeby była to firma z sektora FM. Za takim rozwiązaniem przemawiają przynajmniej trzy istotne przesłanki:

  • projektant instalacji zna ją najlepiej;
  • instalator, który pracuje według własnego projektu, nie popełnia błędów i w razie potrzeby może dokonać szybkich i bezpiecznych modyfikacji;
  • serwisant, który projektował i zakładał instalację, jest w stanie znacznie szybciej zdiagnozować wszelkie nieprawidłowości i usunąć ich przyczyny.

Firma FM odpowiada najczęściej również za inne systemy budynkowe, które mogą okazać się strategicznie ważne w przypadku wybuchu pożaru. Zarówno jeden specjalista, jak i zespół fachowców, którzy znają na wylot wszystkie instalacje, mogą służyć bezcenną pomocą służbom ratunkowym.

Im więcej podzespołów zintegruje się w ramach jednego, nadrzędnego systemu BMS, nad którym pieczę sprawuje jeden podmiot, tym większa jest skuteczność działań prewencyjnych i sprawność ewentualnej akcji ratowniczej.

Sprawdź też: My office is my castle 3: Inteligentne instalacje w biurowcu

 0 0
Udostępnij
Avatar

Redakcja

Previous Post Świadomy klient to nasz cel. Wywiad z Grzegorzem Gałką
Next Post My office is my castle, czyli bezpieczeństwo w biurowcu, cz. 2: Kontrola dostępu. Jak pogodzić komfort z bezpieczeństwem?

Ostatnio opublikowane

  • iot w facility management FM na co dzień

    IoT mówi, jak jest i optymalizuje koszty (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 3)

    29 stycznia 2020
  • ilu techników na metr kwadratowy FM na co dzień

    Ilu techników na metr kwadratowy? (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 2)

    21 stycznia 2020
  • jak utrzymać ciągłość satysfakcji w biurowcu FM na co dzień

    Zapewnienie ciągłości wytwarzania satysfakcji (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 1)

    14 stycznia 2020
  • co to jest fit out FM na co dzień

    Fit-out: ujawnij oczekiwania, zatwierdź budżet i czekaj na klucze

    7 stycznia 2020
  • kreatywność w biurze Automatyka budynków

    W jaki sposób przestrzeń biurowa stymuluje kreatywność pracowników i jak ją zabija?

    28 grudnia 2019

Dołącz do nas

Przeczytaj także

  • iot w facility management

    IoT mówi, jak jest i optymalizuje koszty (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 3)

  • ilu techników na metr kwadratowy

    Ilu techników na metr kwadratowy? (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 2)

  • Home
  • O nas
  • Kontakt
  • FM Solutions
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI

Copyright © 2017 ContentHouse

Informujemy, że nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Służą one do rejestracji aktywności użytkownika online, umożliwiają dostosowanie serwisu do preferencji Użytkownika i ułatwiają korzystanie z witryny.
Pliki cookies można blokować za pomocą ustawień wykorzystywanej przez Państwa przeglądarki. Dalsze korzystanie z naszej strony bez wprowadzenia zmian tych ustawień oznacza wyrażenie zgody na ich zapisywanie i akceptację Polityki prywatności. Dowiedz się więcej o Polityce prywatności Akceptuję
Privacy & Cookies Policy
Necessary Always Enabled

Aktualizacja polityki prywatności

Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku!

Pragniemy Cię poinformować, że nasza strona może dostosowywać treści do Twoich potrzeb. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych i personalizację treści marketingowych.

Co zyskujesz?

Lepsza jakość strony.
Pokazujemy Ci treści lepszej jakości, a dzięki zebranym danym możemy cały czas je doskonalić.

Wyświetlane reklamy są bardziej dopasowane do Twoich potrzeb.
Dzięki zbieranym danym, wyświetlamy Ci lepiej dopasowane reklamy, z wyświetlania których możesz łatwo zrezygnować.

Twoje dane są u nas bezpieczne.
Zgodę na przetwarzanie danych możesz wycofać w każdej chwili na stronie Polityki Prywatności.

Na co wyrażasz zgodę?

Klikając przycisk “Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno za pomocą przycisku “x” wyrażasz zgodę na przetwarzanie, w tym profilowanie* przez FM Solutions Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k., Twoich danych danych osobowych zapisanych w plikach cookies i im podobnych technologiach stosowanych na stronie tutaj strona klienta przez tutaj nazwa firmy klienta w celu marketingowym, obejmującym analitykę w celach marketingowych oraz wyświetlanie spersonalizowanych ofert, reklam i innych usług w serwisie oraz w Internecie.
Pamiętaj, możesz w każdej chwili nie wyrazić zgody lub cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Szczegóły dotyczące wycofania i niewyrażenia zgody znajdziesz w ustawieniach.
Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych w celach dopasowania reklam. Więcej przeczytasz w naszej Polityce Prywatności. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych oraz Twoich uprawnień z tym związanych znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?

Administratorem Twoich danych osobowych będziemy my, tj. FM Solutions Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k.; ul. Jana Surzyckiego 16c; 30-721 Kraków; NIP: 679-309-77-23; KRS: 0000551587.

Szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania

Twoje dane uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii będziemy przetwarzać, w tym profilować:
– w naszych celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam, w celach badań analitycznych w celach marketingowych, w celach dokonywania analiz i badania ruchu na stronach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszych usług, w celu dochodzenia praw i roszczeń (podstawa: nasz prawnie uzasadniony interes),
– w celach marketingowych naszych partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam, w celach badań analitycznych w celach marketingowych (podstawa: Twoja zgoda).
Jeśli wyrazisz na to zgodę nasi Partnerzy będą przetwarzali, w tym też profilowali Twoje dane osobowe uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii w celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam a także badań analitycznych w tych celach.
Więcej przeczytasz w Polityce Prywatności.

Twoje prawa

Jeśli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych możesz ją zawsze cofnąć. Więcej przeczytasz tutaj
Przysługuje Ci też prawo dostępu do Twoich danych, prawo do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania. Przysługuje Ci także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym obecnie jest GIODO. Więcej na temat Twoich uprawnień przeczytasz tutaj.
* Do przetwarzania wykorzystywane będą następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera a także inne podobne informacje.