Budynki Pod Kontrolą

  • Klimatyzacja i wentylacja
  • Instalacje niskoprądowe i przeciwpożarowe
  • Automatyka budynków
Automatyka budynków

W jaki sposób przestrzeń biurowa stymuluje kreatywność pracowników i jak ją zabija?

Redakcja - 28 grudnia 2019

kreatywność w biurze

Jak powinna wyglądać idealnie zaprojektowana, pobudzająca kreatywność i wydajność przestrzeń biurowa? Odpowiedź może wydać się absurdalna, ale coraz częściej pada w badaniach ankietowych prowadzonych w środowisku korporacyjnym. Zdaniem przeważającej większości, szczególnie młodszych respondentów, najbardziej pożądaną cechą biurowego designu jest… domowy wygląd. Mówiąc najkrócej: idealne biuro nie powinno w niczym przypominać biura.

Młodzi pracownicy z pokolenia millenialsów nie traktują pracy jako sensu życia. Pracuje się dla przyjemności i – co tu kryć – z konieczności zdobycia środków na prawdziwe życie, czyli realizację pasji, marzeń o dalekich podróżach i zgłębianiu własnego wnętrza. Skoro nie da się pracy uniknąć, to przynajmniej należy złagodzić tę opresję. Jednym ze sposobów jest właśnie odpowiednia aranżacja przestrzeni.

Bye, bye szarości i chromy

Styl high-tech stał się zdecydowanie passé. Postmodernistyczny, chłodny minimalizm i funkcjonalność nie kręcą pokoleń wchodzących właśnie na rynek pracy. Więcej – takie otoczenie uważają za krępujące swobodę zachowania i myślenia, odrzucające martwotą.

Specjaliści od kolorów są zdania, że ich dobór może mieć duże znaczenie dla pobudzania lub studzenia pomysłowości pracowników. Podobno najbardziej stymulujący jest kolor żółty, który zaleca się stosować w miejscach pracy grup zadaniowych i niewielkich zespołów kreatywnych. Z kolei zieleń, barwa znacznie bardziej stonowana, sprzyja wykonywaniu zadań wymagających wielogodzinnego skupienia i koncentracji. Kolor czerwony ma dawać energię, przebojowość i zapał – to barwa sprzyjająca liderom, dynamicznym managerom i sprzedawcom.

Uporządkowany bałagan

Jeżeli chodzi o wyposażenie biura, to zwaliste regały i nieprzesuwalne biurka znajdują się aktualnie na indeksie elementów zakazanych. Przestrzeń powinna dawać możliwość modyfikacji i swobodnego kształtowania. Preferowane są meble na kółkach, lekkie i w żadnym wypadku nie te zamawiane całymi kompletami – w jednym kolorze, o podobnej formie. Przestrzeń biurowa ma być wykreowana z bardzo różnych elementów, reprezentować mieszankę stylistyk i form. Minimalizm został więc zdetronizowany przez eklektyzm.

CZYTAJ:  System SMS – zintegrowane bezpieczeństwo

Od mebli oczekuje się solidności i funkcjonalności, ale bez nadmiernego podkreślania elegancji. Ma być swobodnie, luźno, dowolnie – „bez spiny”.

Dobre biuro to ciche biuro

Niezależnie od szerokości geograficznej najczęstsza odpowiedź na pytanie o najważniejszą cechę biura brzmi krótko: cisza. Biuro sprzyjające kreatywnej pracy musi być ciche. Nie oznacza to, że nie można w nim rozmawiać – rzecz w tym, żeby osoba poszukująca cichego kąta do pracy mogła go bez trudu znaleźć. Z kolei ktoś, kto lubi sobie pokrzyczeć z podekscytowania, też powinien mieć odpowiednie ku temu warunki. Coraz większą wagę przywiązuje się do elastycznego kreowania przestrzeni roboczej, w której występują obszary o różnym stopniu prywatności.

Pojawienie się tego nowego typu przestrzeni biurowej jest poważnym wyzwaniem dla firm FM: zaprojektowanie instalacji budynkowych w takich warunkach wymaga autentycznej kreatywności. Nie da się tego porównać z „uzbrojeniem” klasycznych, ustawianych w różnych konfiguracjach boksów.

Natura na pierwszym miejscu

Wśród współczesnych pracowników biurowych dużym wzięciem cieszy się wszystko to, co naturalne. W pierwszym rzędzie światło: im mniejszy udział sztucznego oświetlenia, tym lepiej. Podobnie z zielenią: biuro nie może załatwiać kwestii wyspą zieleni z plastikowa palmą i pnączami z tej samej fabryki. Millenialsi oczekują żywych roślin, które – trudno zaprzeczyć – są najlepszym świadectwem zdrowego mikroklimatu w biurze.

Natura pobudza kreatywność – co do tego nie ma wątpliwości, bo związek roślin i naturalnego oświetlenia z wydajnością pracy został wielokrotnie dowiedziony w badaniach środowisk biurowych. Jeżeli chcemy mieć komplet naturalnych stymulatorów, należy zadbać o meble i inne elementy wystroju wnętrz wykonane z drewna lub naturalnych surowców.

Wpadamy do pracy na śniadanie

Poza nielicznymi wyjątkami – nikt nie ma ochoty gnać rano do biura. Do biura nie, ale już na dobre śniadanie z aromatyczną kawą niejeden z nas da się skusić. Skorzystał z tego koncern Google, który słynie ze śniadań serwowanych nieodpłatnie pracownikom. Gigant informatyczny osiągnął w ten prosty sposób dwa bardzo istotne cele: znacząco zmniejszyła się liczba spóźnień i poprawiły stosunki interpersonalne. Posiłek zachęca do wcześniejszego przychodzenia do pracy i jest okazją do nieformalnych spotkań.

CZYTAJ:  Inteligencja budynkowa w służbie sztuki

Poszukiwanie rozwiązań stymulujących aktywność, wydajność, kreatywność i lojalność pracowników to zadanie dla nowoczesnego FM. Dzięki temu Facility Managerowie stają się ważnymi partnerami swoich klientów – zaczyna od nich zależeć nie tylko sprawne działanie systemów budynkowych, ale także – bez cienia przesady – konkurencyjność rynkowa firm. Bo firmy to pracownicy, a dbałość o nich to nie wyrzucanie pieniędzy, lecz bardzo zyskowna inwestycja. Nawet jeżeli pracodawca tego nie rozumie, to powinien mu o tym powiedzieć Facility Manager.

 0 0
Udostępnij
Avatar

Redakcja

Previous Post Certyfikat Wielkiego Serca dla FM Solutions
Next Post Fit-out: ujawnij oczekiwania, zatwierdź budżet i czekaj na klucze

Ostatnio opublikowane

  • iot w facility management FM na co dzień

    IoT mówi, jak jest i optymalizuje koszty (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 3)

    29 stycznia 2020
  • ilu techników na metr kwadratowy FM na co dzień

    Ilu techników na metr kwadratowy? (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 2)

    21 stycznia 2020
  • jak utrzymać ciągłość satysfakcji w biurowcu FM na co dzień

    Zapewnienie ciągłości wytwarzania satysfakcji (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 1)

    14 stycznia 2020
  • co to jest fit out FM na co dzień

    Fit-out: ujawnij oczekiwania, zatwierdź budżet i czekaj na klucze

    7 stycznia 2020
  • kreatywność w biurze Automatyka budynków

    W jaki sposób przestrzeń biurowa stymuluje kreatywność pracowników i jak ją zabija?

    28 grudnia 2019

Dołącz do nas

Przeczytaj także

  • iot w facility management

    IoT mówi, jak jest i optymalizuje koszty (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 3)

  • ilu techników na metr kwadratowy

    Ilu techników na metr kwadratowy? (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 2)

  • Home
  • O nas
  • Kontakt
  • FM Solutions
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI

Copyright © 2017 ContentHouse

Informujemy, że nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Służą one do rejestracji aktywności użytkownika online, umożliwiają dostosowanie serwisu do preferencji Użytkownika i ułatwiają korzystanie z witryny.
Pliki cookies można blokować za pomocą ustawień wykorzystywanej przez Państwa przeglądarki. Dalsze korzystanie z naszej strony bez wprowadzenia zmian tych ustawień oznacza wyrażenie zgody na ich zapisywanie i akceptację Polityki prywatności. Dowiedz się więcej o Polityce prywatności Akceptuję
Privacy & Cookies Policy
Necessary Always Enabled

Aktualizacja polityki prywatności

Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku!

Pragniemy Cię poinformować, że nasza strona może dostosowywać treści do Twoich potrzeb. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych i personalizację treści marketingowych.

Co zyskujesz?

Lepsza jakość strony.
Pokazujemy Ci treści lepszej jakości, a dzięki zebranym danym możemy cały czas je doskonalić.

Wyświetlane reklamy są bardziej dopasowane do Twoich potrzeb.
Dzięki zbieranym danym, wyświetlamy Ci lepiej dopasowane reklamy, z wyświetlania których możesz łatwo zrezygnować.

Twoje dane są u nas bezpieczne.
Zgodę na przetwarzanie danych możesz wycofać w każdej chwili na stronie Polityki Prywatności.

Na co wyrażasz zgodę?

Klikając przycisk “Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno za pomocą przycisku “x” wyrażasz zgodę na przetwarzanie, w tym profilowanie* przez FM Solutions Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k., Twoich danych danych osobowych zapisanych w plikach cookies i im podobnych technologiach stosowanych na stronie tutaj strona klienta przez tutaj nazwa firmy klienta w celu marketingowym, obejmującym analitykę w celach marketingowych oraz wyświetlanie spersonalizowanych ofert, reklam i innych usług w serwisie oraz w Internecie.
Pamiętaj, możesz w każdej chwili nie wyrazić zgody lub cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Szczegóły dotyczące wycofania i niewyrażenia zgody znajdziesz w ustawieniach.
Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych w celach dopasowania reklam. Więcej przeczytasz w naszej Polityce Prywatności. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych oraz Twoich uprawnień z tym związanych znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?

Administratorem Twoich danych osobowych będziemy my, tj. FM Solutions Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k.; ul. Jana Surzyckiego 16c; 30-721 Kraków; NIP: 679-309-77-23; KRS: 0000551587.

Szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania

Twoje dane uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii będziemy przetwarzać, w tym profilować:
– w naszych celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam, w celach badań analitycznych w celach marketingowych, w celach dokonywania analiz i badania ruchu na stronach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszych usług, w celu dochodzenia praw i roszczeń (podstawa: nasz prawnie uzasadniony interes),
– w celach marketingowych naszych partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam, w celach badań analitycznych w celach marketingowych (podstawa: Twoja zgoda).
Jeśli wyrazisz na to zgodę nasi Partnerzy będą przetwarzali, w tym też profilowali Twoje dane osobowe uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii w celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam a także badań analitycznych w tych celach.
Więcej przeczytasz w Polityce Prywatności.

Twoje prawa

Jeśli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych możesz ją zawsze cofnąć. Więcej przeczytasz tutaj
Przysługuje Ci też prawo dostępu do Twoich danych, prawo do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania. Przysługuje Ci także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym obecnie jest GIODO. Więcej na temat Twoich uprawnień przeczytasz tutaj.
* Do przetwarzania wykorzystywane będą następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera a także inne podobne informacje.