Budynki Pod Kontrolą

  • Klimatyzacja i wentylacja
  • Instalacje niskoprądowe i przeciwpożarowe
  • Automatyka budynków
Automatyka budynków

Zamknięty czy otwarty? Który system automatyki budynków wybrać?

Redakcja - 7 czerwca 2017

Zintegrowane, inteligentne sterowanie instalacjami wewnętrznymi budynku może odbywać się w trybie otwartym oraz zamkniętym. Czym się różnią i gdzie lepiej montować system zamknięty BAS, a gdzie otwarty? 

Każdy budynek to ogromna liczba obecnych w nim instalacji, które muszą ze sobą współdziałać, tak by zapewniać maksymalny komfort ludziom przebywającym w pomieszczeniach. Systemy BAS (Building Automation Solutions) powstały po to, by móc zarządzać jednocześnie kilkoma instalacjami i dzięki uwzględnianiu ich wzajemnych zależności dbać zarówno o komfort użytkowników, stan budynku i wydajność instalacji, jak i aspekt ekonomiczny jego eksploatacji.

Systemy automatyki mogą obejmować bardzo proste rozwiązania i bardzo skomplikowane systemy. Przykładem prostego rozwiązania jest np. zintegrowanie klimatyzacji, wentylacji oraz elektrycznego otwierania okien (taki system dba o to, by np. wietrzenie, które pozwala doprowadzać świeże powietrze z zewnątrz, nie odbywało się wtedy, kiedy kaloryfery pompują ciepło, bądź zamyka klimatyzację, kiedy pracownik biura otworzy ręcznie w pomieszczeniu okno). System złożony to BAS, który obejmuje kilka instalacji budynku wraz z systemem czujników i reguluje takie parametry, jak wilgotność, temperaturę, stężenie pyłów, oświetlenie, a także system PPOŻ i inne.

Jak dzielą się systemy automatyki budynków pod względem rozwiązań systemowych proponowanych przez producentów?

CZYTAJ:  Czy istnieją inteligentne budynki?

Zamknięty system automatyki budynków

Jest to rozwiązanie, które zostało uszyte na miarę i dopasowane do potrzeb konkretnego budynku przez jednego producenta automatyki budynków. W systemie zamkniętym, decydując się na współpracę z jednym producentem, korzystać trzeba z jego rozwiązań, urządzeń i instalacji, a całość systemu może być serwisowana jedynie przez tego producenta oraz jego ewentualnych autoryzowanych dystrybutorów. Przy zamkniętym systemie automatyki budynku nie ma możliwości dołączenia np. za kilka lat nowego rozwiązania, którego dany producent np. jeszcze nie ma w ofercie. Całość takiego systemu jest w pewnym stopniu ograniczona możliwościami oferowanymi przez firmę.

Zaletami systemu zamkniętego automatyki budynków są: większa łatwość integracji urządzeń, które są dopasowane do pracy ze sobą, i wynikający z tego krótszy czas wdrożenia. Plusem jest też pełny serwis urządzeń przeprowadzany przez jedną firmę i wspieranie przez nią starszych wersji oprogramowania. Systemy zamknięte cechuje również wyższy poziom bezpieczeństwa, istnieje też większa możliwość dopasowania urządzeń czy całej instalacji do potrzeb konkretnego obiektu. Nowości technologiczne, ze względu na konieczność dopasowania tylko do jednego systemu i protokołu oraz brak konieczności zewnętrznej certyfikacji, są wdrażane szybciej niż w systemach otwartych. Systemy zamknięte są jednak droższe niż systemy otwarte: zarówno na etapie wdrożenia, jak i serwisowania.

Gdzie lepiej stosować systemy zamknięte automatyki budynków?

  • W dużych obiektach, w których ważne jest bezpieczeństwo krytycznych podsystemów (np.: przeciwpożarowego, ostrzegania, kontroli dostępu).
  • W budynkach użyteczności publicznej, które mogą być narażone na różnego rodzaju ataki i w związku z tym bezpieczeństwo systemu będzie niezwykle ważne (stadiony, hale widowiskowe).
  • W obiektach, w których ważne jest, by system został wdrożony szybko i był maksymalnie bezawaryjny.

Otwarty system automatyki budynków

W tych systemach producentami urządzeń i rozwiązań są różne firmy, które posługują się wspólnymi standardami i protokołami, a w ramach konkretnych potrzeb budynku można je dobierać i układać niczym puzzle. Nie trzeba wykorzystywać urządzeń tego samego producenta i nie ma też konieczności serwisowania się w jednej firmie. W systemach otwartych istnieje większa dowolność i otwartość na łączenie różnych elementów instalacji.

CZYTAJ:  Od BA do BMS. Jedna litera, duża różnica

Zaletami systemu otwartego automatyki budynków są: brak konieczności korzystania z urządzeń jednego producenta, możliwość korzystania z różnych rozwiązań, niższa cena całego systemu. Jednocześnie w systemach otwartych mogą pojawiać się problemy z komunikacją między urządzeniami różnych producentów (mimo zastosowania tego samego standardu). Systemy te są też bardziej narażone na cyberataki.

Gdzie lepiej stosować systemy otwarte automatyki budynków?

  • Tam, gdzie liczy się niski koszt urządzeń oraz ich eksploatacji.
  • Tam, gdzie ważne jest, by system mógł być otwarty przez dłuższy czas i by można było wykorzystywać go w różny sposób na potrzeby różnych najemców (np. w biurowcach budowanych pod wynajem).

Decyzję o tym, czy wdrożyć system otwarty, czy zamknięty automatyki w budynku, każdorazowo inwestor musi podjąć, analizując wszystkie za i przeciw oraz sprawdzając to, jakimi możliwościami ma dysponować taka instalacja. Dopiero porównanie różnych rozwiązań, wraz z kosztem ich wdrożenia oraz pozostałymi zaletami i wadami, może dać jednoznaczną odpowiedź na pytanie, w jaki system automatyki budynków zainwestować.

Tags | BAS, Systemy otwarte, Zamknięty system automatyki budynków
 0 0
Udostępnij
Avatar

Redakcja

Może Ci się spodobać:

systemy inteligentnego budynku Automatyka budynków

Inteligentne budynki – szansa dla osób niepełnosprawnych i seniorów

25 stycznia 2018
nowoczesny biurowiec Automatyka budynków

BMS tylko w nowych budynkach?

24 października 2017
sterowanie systemem przez smarfon Automatyka budynków

Od BA do BMS. Jedna litera, duża różnica

31 października 2017
system sms Automatyka budynków

System SMS – zintegrowane bezpieczeństwo

16 marca 2018

Previous Post Instalacja freonowa czy woda lodowa – który system klimatyzacji wybrać?
Next Post Najczęstsze awarie w urządzeniach klimatyzacji

Ostatnio opublikowane

  • iot w facility management FM na co dzień

    IoT mówi, jak jest i optymalizuje koszty (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 3)

    29 stycznia 2020
  • ilu techników na metr kwadratowy FM na co dzień

    Ilu techników na metr kwadratowy? (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 2)

    21 stycznia 2020
  • jak utrzymać ciągłość satysfakcji w biurowcu FM na co dzień

    Zapewnienie ciągłości wytwarzania satysfakcji (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 1)

    14 stycznia 2020
  • co to jest fit out FM na co dzień

    Fit-out: ujawnij oczekiwania, zatwierdź budżet i czekaj na klucze

    7 stycznia 2020
  • kreatywność w biurze Automatyka budynków

    W jaki sposób przestrzeń biurowa stymuluje kreatywność pracowników i jak ją zabija?

    28 grudnia 2019

Dołącz do nas

Przeczytaj także

  • iot w facility management

    IoT mówi, jak jest i optymalizuje koszty (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 3)

  • ilu techników na metr kwadratowy

    Ilu techników na metr kwadratowy? (Utrzymanie ruchu w biurowcu, cz. 2)

  • Home
  • O nas
  • Kontakt
  • FM Solutions
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI

Copyright © 2017 ContentHouse

Informujemy, że nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Służą one do rejestracji aktywności użytkownika online, umożliwiają dostosowanie serwisu do preferencji Użytkownika i ułatwiają korzystanie z witryny.
Pliki cookies można blokować za pomocą ustawień wykorzystywanej przez Państwa przeglądarki. Dalsze korzystanie z naszej strony bez wprowadzenia zmian tych ustawień oznacza wyrażenie zgody na ich zapisywanie i akceptację Polityki prywatności. Dowiedz się więcej o Polityce prywatności Akceptuję
Privacy & Cookies Policy
Necessary Always Enabled

Aktualizacja polityki prywatności

Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku!

Pragniemy Cię poinformować, że nasza strona może dostosowywać treści do Twoich potrzeb. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych i personalizację treści marketingowych.

Co zyskujesz?

Lepsza jakość strony.
Pokazujemy Ci treści lepszej jakości, a dzięki zebranym danym możemy cały czas je doskonalić.

Wyświetlane reklamy są bardziej dopasowane do Twoich potrzeb.
Dzięki zbieranym danym, wyświetlamy Ci lepiej dopasowane reklamy, z wyświetlania których możesz łatwo zrezygnować.

Twoje dane są u nas bezpieczne.
Zgodę na przetwarzanie danych możesz wycofać w każdej chwili na stronie Polityki Prywatności.

Na co wyrażasz zgodę?

Klikając przycisk “Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno za pomocą przycisku “x” wyrażasz zgodę na przetwarzanie, w tym profilowanie* przez FM Solutions Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k., Twoich danych danych osobowych zapisanych w plikach cookies i im podobnych technologiach stosowanych na stronie tutaj strona klienta przez tutaj nazwa firmy klienta w celu marketingowym, obejmującym analitykę w celach marketingowych oraz wyświetlanie spersonalizowanych ofert, reklam i innych usług w serwisie oraz w Internecie.
Pamiętaj, możesz w każdej chwili nie wyrazić zgody lub cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Szczegóły dotyczące wycofania i niewyrażenia zgody znajdziesz w ustawieniach.
Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych w celach dopasowania reklam. Więcej przeczytasz w naszej Polityce Prywatności. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych oraz Twoich uprawnień z tym związanych znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?

Administratorem Twoich danych osobowych będziemy my, tj. FM Solutions Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k.; ul. Jana Surzyckiego 16c; 30-721 Kraków; NIP: 679-309-77-23; KRS: 0000551587.

Szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania

Twoje dane uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii będziemy przetwarzać, w tym profilować:
– w naszych celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam, w celach badań analitycznych w celach marketingowych, w celach dokonywania analiz i badania ruchu na stronach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszych usług, w celu dochodzenia praw i roszczeń (podstawa: nasz prawnie uzasadniony interes),
– w celach marketingowych naszych partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam, w celach badań analitycznych w celach marketingowych (podstawa: Twoja zgoda).
Jeśli wyrazisz na to zgodę nasi Partnerzy będą przetwarzali, w tym też profilowali Twoje dane osobowe uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii w celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam a także badań analitycznych w tych celach.
Więcej przeczytasz w Polityce Prywatności.

Twoje prawa

Jeśli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych możesz ją zawsze cofnąć. Więcej przeczytasz tutaj
Przysługuje Ci też prawo dostępu do Twoich danych, prawo do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania. Przysługuje Ci także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym obecnie jest GIODO. Więcej na temat Twoich uprawnień przeczytasz tutaj.
* Do przetwarzania wykorzystywane będą następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera a także inne podobne informacje.